Jag har äntligen kommit fram till den sanna slutsatsen

Skolgång är överskattat. Ganska många år tog det men nu är jag nerdränkt med projektdeadlines och matteläxor och prov och muntliga bokrecensioner och har äntligen fattat.

Som tur är så skiner solen och det är ganska varmt. Och så fick jag ut ett fysikprov och ett geografiprov förra veckan och det var inte så katastrof som jag trodde.

Nu ska jag åka och träna.

Gissa vad? Jag har seglat!

Idag har jag varit på seglingsläger. Jag ska dit i morgon också. Det blåste nästan ingenting och bi kunde bara segla på en pytteliten bit av fjärde för resten var frusen. Inte bara en gång tittade jag på isen och tänkte "Yes! Där kommer vind!" Och sen insåg jag att det var IS. Sad story.

Ikväll har jag fått order om att gå och lägga mig senast halv nio.

I'm siiitting in the buuus

Hoppas ni förstod att det liksom var version a la Ellen på I'm singing in the rain.

Jag har varit hos en kompis som förstås bor i andra ändan av stan. Vi har bakat brownies samt haft en liten balettsession. Vi är båda ungefär lika lovande ballerinor. Spana efter oss på baletten sen, visst?
Browniena bestod till största delen av choklad och socker. Toppen på verket blev lite sprutgrädde. Mycket gott.

Inledningsrapport

Nu har jag haft årets första träning i landet. Det var ganska kallt i vattnet och blåste rätt mycket. Efter det packade vi jollar i kärror som ska iväg till Esbo med oss på helgen.

Nu har jag laddat med tre bitar rulltårta. Det var också gott. Har varit en ANING tröttfnissig de senaste dagarna så jag kanske borde gå och lägga mig. Typ nu.

Reserapport

Vi är på färjan nu, på väg hem igen. Dagfärja första gången i mitt liv. Vi körde bil hela natten så alla har inte sovit så mycket. Av de sju timmar vi körde så sov jag drygt sex. Och när vi kom till bilkön sov jag två och en halv timme till. Ändå är jag tröttast av alla.

Färjan är rätt tom. Här finns en grupp åländska pensionärer på väg till Ryssland, några få småbarnsfamiljer, en massa finska jolleseglare och lite till pensionärer.

Nu ska jag återgå till hytten var det tyvärr inte finns internet och agera läxhjälp och underhållning. Själv har jag typ inga läxor kvar. Jag hade inte särskilt mycket läxor från början heller.

Jag funderar på att byta gren

Idag har det gått ganska dåligt. Jag funderade lite på att byta gren. Vad som helst men inte segling.
Dessutom är jag lite förkyld. Men, rätt kul är det ändå. Starten var uppskjuten två timmar imorse på grund av brist på vind. Det blåste inte så mycket efter det heller. Tyvärr.
Jag är inte sist i alla fall och det är ju trevligt. Imorgon ska det dessutom kanske blåsa lite mer. Det är också rätt bra.

Saltspa

Jag har seglat hela dagen. Det har inte blåst så mycket som vi trodde.
Eftersom vattnet är såpass salt här så bidrar varje våg till ett trevligt litet saltlager i ansiktet. Det är mysigt.

Vi är ganska trötta och ganska innovativa och kommer med idéer om segel helt utan litsar eller annan fastsättning. Här hänger våta kläder överallt.

En otrolig start

Det blåser HELT SJUKT mycket. 22 i byarna. Vilket betyder att jag är en aning nervös inför dagen. Men det går nog bra. Hoppas jag.

Vår tränare tror nu att jag och Veera måste diska för att vi fnissar för mycket och att vi inte får sova i samma rum.

Västkusten var inte sen heller så otroligt vacker

Vi har kört bil hela dagen och nu är vi i Stenungsund som vad jag kan bedöma består av en vägkorsning och ett köpcentrum. Båtarna är uppackade och jag har mitt nya segel.

Vi har skrattat precis hela dagen och kommer antagligen somna vilken sekund som helst. Och imorgon ska vi segla. Hela dagen. Förstås ska det blåsa jättemycket.

Då börjas det igen

Nu börjar seglingssäsongen. Imorgon åker jag till Sverige på regatta och träningsläger och efter det lär allt börja. Räknade jag rätt så skulle jag kunna kappsegla alternativt vara på seglingsläger varje helg från och med nu till oktober. Nästan. Helgen då skolorna slutar är det inget. Men på måndagen efter det är det igen så det räknas nästan.

Håller på och packar som en galning och hoppas att det finns en väska som allt ryms i och att jag inte har glömt så jättemycket saker hemma. Allt är alltså som vanligt.

Förresten har min kompis hälsat att jag bara får prata finska hela veckan. I Sverige. Det är så logiskt alla fattar utom du.

Så här roliga är vi hemma hos oss

Mycket chill

Började skolan halv tio imorse. Först hade vi en föreläsning om Unicef och trafficking. Och det är ju viktigt och så. Förutom att jag hatar att ha föreläsningar på morgonen för det känns som att man ska somna vilken minut som helst. Och att föreläsaren var rätt talför.
Efter det hade vi fyrtio minuter lunchrast. Sen hade vi en lektion hälsokunskap och det är rätt lugnt. Dessutom har vi en bra lärare.

Sen åkte jag hem. Det värsta som hänt mig hittills idag är att jag skar mig på min fysikbok. Har aldrig gillat fysik.

Ikväll kommer en utbyteselev från Sydney som egentligen bor hos mina kusiner till oss och hon ska vara här över helgen och måndag och tisdag.

Nytänkande

Planen idag är att bara sitta och läsa och göra ingenting. Tyvärr hjälpte mamma till lite och bestämde att jag ska laga middag. Tråkigt.

Jag gör faktiskt annat än läser just nu, jag lyssnar på musik också. Lite nytänkande dessutom, använder mig av fenomenet shuffle. Det blir helt annorlunda än vanligt. Känner mig revolutionär.

Här är de

De visade sig att det fanns fler än jag trott. Arton hemma. Och så en i skolan. Dessutom hade jag tänkt läsa Is (Ulla-Lena Lundberg) när jag är klar med de här. Trevligt projekt.

Hejdå matte!

Nu har jag gjort hela matteläxan. Så gott som. Det är bra, för jag upptäckte att jag har läsning för ett tag framåt nu.
Från bokbussen kom tolv böcker som jag hade reserverat. På mitt rum ligger två olästa böcker, i ryggsäcken två och i skåpet i skolan ligger en.
Som det mattegeni jag nu är kan jag berätta att det blir sjutton olästa böcker. Det tar ungefär två månader att läsa.
Roligt, roligt!

Jag är bara på plus

Jag har (som vissa har märkt) läst väldigt mycket bok på sistone. Så nu var min genialiska tanke att räkna lite matte för att bevisa att jag faktiskt gör läxor även om jag läser typ fem böcker i veckan.Och det, mina vänner, det var lättare sagt än gjort. Under sex stycken låtar har jag räknat en och en halv uppgift. Om vi inte kör med mindre delar än halva.

Jag är för ett lagförslag som motsätter sig negativa tal i allmänhet. Vill nån skriva på? Det behövs väl inte mer än typ 2000 underskrifter för att det ska tas upp i regeringen. 2000 av myndiga människor. Fast det går säkert att fuska lite gällande.

Uppfyller min nördstatus till punkt och pricka

Jag sitter på ett bibliotek. Och pluggar.

Rodnar lite smått och börjar fnissa halvhysteriskt samtidigt som hela min bekantskap säger upp kontraktet.

Det går dels bra (geografin, nu kan jag allt om Amerika och dess ytformer och annat blä), dels dåligt (matte. JAG FATTAR INTE!). Matten är om negativa tal. Så mycket vet jag att ett tall plus dess motsatta blir noll. Så mitt pluggande blev noll (ett minus ett).

Men noll är noll så vill någon förklara?

En liten katastrof

Rubriken kan tolkas fritt.

Har geografiprov imorgon och har inte ens öppnat böckerna ännu. Jag har läst Harry Potter istället. Mycket bättre prioritering.

I söndags hade vi seglingsträningar med Sari Multala vilket troligtvis är anledningen till att jag har ont i armvecken.

Precis när man trodde det skulle bli vår så börjar det snöa. Det gör egentligen inget.

Jag vet redan vad jag kommer drömma om.

Idag var jag mer eller mindre tvångsdeporterad med mina föräldrar till en inomhushall för båtar någonstans på den västnyländska landsbygden. Jag har hackat bort skruvar ur ett gammalt teakdäck i nästan fyra timmar.

Det finns inget mer att säga.

Det gör ingenting

Jag fick läsförbud igår. Ja, man kan få sånt hemma hos oss. Då sydde jag lite på en klänning istället. Idag läste jag ut den boken istället.

Vi slutade redan kvart i ett idag och jag har kommit fram till att man nog skulle kunna leva med att göra det varje dag. Det här är nog första året i historien som jag längtar till sommaren. Skriv upp det ni!

Nu läser jag Åka Skidor istället. De ligger utspridda i hela vårt hus. Det är förvånansvärt bra läsning. Visserligen får de mig att vilja hoppa över hela sommaren och köra rakt in till vintern igen. Vi sitter ständigt och planerar skidresor i det här huset.

I en lite annan värld

Igår eftermiddag bar jag jättejättemycket ved. Efter det gick jag och la mig. Det var förvånansvärt trevligt.

Idag är jag inte säker på vad jag har gjort för jag har läst bok hela dagen. Det var en jättebra bok (Jellicoe Road av Melina Marchetta) så det gör inget att jag inte har koll. Fast jag tror jag ägnade hela skoldagen åt att skratta åt typ "Spacey och Spicy". Och åt att vår klassföreståndare glömde bort oss.

Påsklov

Som inte egentligen kan räknas som lov för det var så kort.

Oavsett längd på¨lovet var vi på landet. Vi skidade omkring på isen, läste böcker (som vanligt), tog ner ett träd (som vanligt), drack jättemycket påskmust och njöt av hur billigt lösgodis det finns i Sverige. Jag kom med en massa ogenomtänkta idéer hela tiden men det behöver vi inte tala om desto mer.

På väg hem stannade vi och importerade lite svenska produkter till Finland. Rågsikt, slaskrensare, tidningen Åka Skidor och så lösgodis.

Dessutom tog jag några bilder.

Vi i vår familj är (som framstår) inte så bra på just påskäggsmålning.