Min mycket idylliska framtidsdröm

Vi var på Fölisön med skolan idag. Där såg jag hurdan sommarstuga jag ska ha när jag blir stor. Wilma tittade skeptiskt på huset och läste sedan på skylten.
- Pappila. Ellen, du kan ju inte bo i en prästgård!
- Kan jag väl. Och så ska allt vara så där fint lantligt och en stor gräsmatta som nån annan klipper åt mig och så där fint.
Och får jag inte den så köper jag en kolonistuga istället.
Så så ska det bli. Om ingen klipper gräsmattan gör jag det till en sommaräng istället. Med alla sorters blommor och kravet på att få komma är att man har klänning på sig och blomsterkrans på huvudet.
Gäller pojkar också.
Om de inte skriver en skriftlig ansökan om att slippa.
Det kan dock hända att jag inte hinner behandla den för vad jag minns hade jag ganska många framtida yrken. Frilansande journalist i Bengali, caféservitör (eller konditori, det spelar ingen roll, jag ska stå bakom disken och vara allmänt snygg och trevlig och skoja med alla och få jättemånga nya kompisar), radiojournalist, bloggare, författare (emellanåt, om jag har lust att slänga in nån bestseller här och där).
Och dessutom på fritiden loppisägare och en sån som gör nytt av gammalt och sen säljer gamla pennstumpar för 10€ styck. Plus att jag ska ha ett städat hus som skulle platsa bra i vartevigaste ett nummer av Hus&Hem. Varje dag.
Men om man finansierar det här åt mig slipper man klänningen. Så det kan ni ju fundera på.
Jo just det, i fönstret på prästgården ska det stå röda pelargoner och helst ska det vara trevliga grannar också.

Kommentarer
Postat av: mamma

Men nu Ellen förstår jag inte riktigt. Du bor ju redan i ett hus som varje dag skulle platsa i Hus och hem .

2012-05-29 @ 14:15:13
Postat av: Pappa

Ja, Ellen, hur tänker du nu? När jag ser mig omkring är det ju bildmässigt Hus-och-hem-perfekt. Som varje dag. Också i ditt rum. Och grannarna, de är ju också helt ljuvligt socialrealistiskt ölburksautentiska, så det är väl bara på med klänningen för dem?

2012-05-29 @ 20:24:47
Postat av: farmor

oj vad lycklig jag blir bara av att läsa dethär.

Så kunde jag också skriva om jag hade livet framför mej, men gräsmattan skulle jag byta ut till klippor om trådgårdsmästare inte ingick i kontraktet och dedär med journalist inkomsterna kunde jag glömma direkt

2012-06-01 @ 10:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0