Bussnörden failade. Igen.

Jag har lyckats med ett till av världens mest pinsamma kollektivtrafiksmisstag. Det första var när jag tänkte ta spåran åt fel håll i tisdags. Det andra är idag. Vi (jag, Wilma och Lisa) kom rusande upp till bussplattformarna på Hertonäs metrostation. 86:an ska gå 17.14. Vi hade tänkt hinna till den men inser att klockan redan är 17.15 och att den antagligen redan gått eftersom den inte syns. Alltså tar vi 85:an istället, fastän jag måste gå en bit, vi vill ju inte vänta 15 minuter på 86:an. Vi stiger in i 85:an, allt är frid och fröjd och vi sätter oss ner. Tills vi tittar bakåt och ser att 86:an tydligen var försenad och stod bakom oss. Efter en stunds funderanden stiger vi ur 85:an och går till 86:an.
Som startar och kör iväg.
För att det skulle bli den perfekta actionen i berättelsen skulle vi ju missa 85.an nu. Men vi hann med den. Men skulle vi vart lite modigare skulle vi ha hunnit med 86:an som dessutom hinner iväg på gröna ljuset före oss. Och som den bussnörd (hmm... allmän nörd, men i det här fallet, bussnörd, vilket innebär att man alltid står på rätt ställe i metron så att man stannar utanför rätt rulltrappor när man ska upp, vet vilka av bussarna som kör här hos oss, registernumret alltså, kan stora delar av tidtabellen utantill, börjar räkna i Kampen om man ska hinna till bussen eller inte, vet exakt hur lång tid det ska vara mellan 85:an och 86:an för att man ska hinna promenera utan att bli förbikörd osv. osv.) jag är så störde det här mig alldeles otroligt mycket.
Men annars har det varit en trevlig dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0