Utvärdering

Läste den där tidningen ni vet och hittade en artikel med nitton tips om att skriva på internet.

1. Ge dina texter tydliga rubriker
Jag: Hmmm.... Kanske måste öva lite.

2. Börja med det viktigaste
Jag: Ööö...

3. Feta ord för att markera dem
Jag: Jaja.

4. Kursivera inte
Jag: Hoppsan.

5. Tänk igenom vad du vill uppnå
Jag: Finns här inget jag kan!?

6. Avsluta snyggt
Jag: Brukar jag göra det?

7. Skriv en tanke per stycke
Jag: Det tror jag att jag gör, nackdelen är den att jag har väldigt långa tankar.

8. Dela upp texten i kortare stycken
Jag: Se föregående.

9. På webben älskar vi punktlistor
Jag: JA! Jag också!

10. Använd faktarutor
Jag: Hallå, då skulle jag aldrig få ett inlägg publicerat för jag tror inte jag skulle klara av det.

11. Använd bara relevanta bilder
Jag: Det brukar ju inte finnas något bra med mina bilder förutom att de är relevanta.

12. Tänk igenom vad läsaren vill uppnå
Jag: Om läsaren verkligen vill uppnå någonting har han/hon hittat fel.

13. Var noggrann med språket
Jag: Det brukar jag faktiskt vara. Förutom att jag alltid skriver lite för snabbt.

14. Använd smileys med omdöme
Jag: Det gör jag också. :DDD

15. Försök hålla dig kort
Jag: Ojojojoj!

16. Dina besökare läser dig som ett F
Jag: Det där fattade ni ändå inte och jag orkar inte förklara.

17. Använd inte understrykningar
Jag: Jo, i länkar.

18. Snåla inte med mellanrubriker
Jag: Varför inte?

19. Skrik aldrig
Jag: VARFÖR INTE!?

(Alla tips ur tidningen Skriva, nr 2 Jan/Feb 2012)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0