Svenska folktyper

Jag hittade en bok i farmors och farfars bokhylla. Svenska Folktyper, från 1919. Jag kan berätta att det var ganska absurd läsning. Tabeller över hur många procent av befolkningen i de olika landskapen som hade en viss skallbredd och därav var mest korkade. Och dylikt. Plus jättemånga bilder på olika människor och så står det under varje bild, något i stil med "Lapp från Jukkasjärvi. Typisk finsk." eller bara "Blandtyp".
Inte att undra på att vissa människor har kvar lite fördomar. Man blev ju lärd så där. Och den där boken gavs ju ut bara 80 år innan jag blev född.

Annars så skidade vi åtta kilometer i morse. Nu ska vi äta mat och till fem far vi till Öjberget och åker slalom med mina kusiner. Makaronilåda faktiskt. Det var länge sedan man fick det annat än i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0