Den intressanta historien om en massa konstiga saker

Goddag!

Jag sitter och funderar på vad jag ska skriva om i mitt greklandprojekt. Kraven är att det ska vara nåt som hänt mellan 2000 år f. Kr. - 300 år f. Kr. Jag funderade på Knossos men jag kollade lite just och det verkade svårt att hitta fakta om det. Kanske skulle satsa på gudar eller nåt. Fast det kanske är tråkigt. Samtidigt så kan det väl vara intressant på sitt lilla sätt. Har nån nåra förslag? Skulle vara i akut behov av nåt bra att skriva om. Men mamma, akvedukterna var i Rom. Så du behöver inte ens föreslå det. Idag har det inte hänt nåt särskilt i skolan. Vi hade elevkårsmöte så att jag missade friskrivningen. Kul! =( Har scouter ikväll men annars är det en helt vanlig dag. Förutom att jag har varit 12 år i en hel vecka! Börjar bli en riktigt erfaren tolvåring! =) På hissan lärde vi oss att våra månader heter fel. egentligen borde det vara januari, februari, mars, april, maj, juni, september, oktober, november, december, augusti, juli. För först fanns det bara tio månader men sen kom nån på att det var lite fel. Sommaren flyttade på sig liksom. Så då befallde kejsar Augustus att det borde göras något åt saken. Efter en lång tid av forskning och räkning kom nån fram till att det skulle vara tolv månader. Så då var Augustus så självisk att han ville ha en månad döpt efter sig själv, Augusti, och han ville att den skulle vara den varmaste och annars också trevligaste månaden så han måste klämma in den mitt i. Men sen behövdes det ännu en till månad och för att det skulle vara rättvist så döptes den efter typ nån Julius kejsare och blev alltså juli. Och också den klämdes in i mitten. Dagens lärdom utlärd. XD
Dessutom har jag gjort alla läxor!!

Goodbye

Kommentarer
Postat av: Pappa

Satsa på det som de gamla grekerna var bra på: filosofi, demokrati,vetenskap. Eller på Odysseus.

2011-01-20 @ 13:40:43
Postat av: Johanna

Jag kan inget 0m grekland!

2011-01-20 @ 15:37:01
Postat av: mormor

Intressant med månadernas namn, Jag föreslårt att du tar Knossos eftersom du varit där.

2011-01-20 @ 17:07:08
Postat av: farmor

Du har fått många bra ideer redan och här kommer en till.

Skriv om Olympiaderna.

2011-01-20 @ 18:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0