Är gitarr det svåraste instrumentet?

Jepp, det svåraste instrumentet att stava. Det är ett av de få ord jag ALLTID stavar fel. Men nu tror jag det blev rätt. Vi hade den diskussionen igår när Cameron och Erica (ännu dessa pappas jobbkompisar...) kom över på middag. Cameron spelar gitarr och Erica fiol, på operan. Cameron, Anni och pappa var helt övertygade om att gitarr var svårast, Cameron hade ett argument som var "Titta i orkestern, där finns inte en enda gitarr. Det finns ingen som är tillräckligt bra för att komma med. Men fioler finns det säkert tjugo stycken, alla kan spela fiol." Det var egentligen ett ganska bra argument. Det enda ni får höra, jag minns inga fler...

Men gitarr är ändå lättare, jag kan spela ackorden till Idas Sommarvisa på den, kan jag det på fiol? Nej.

Kommentarer
Postat av: Wilma

Du kanske har tränat mera på gitarr.

2011-04-15 @ 12:17:54
URL: http://wam.ratata.fi
Postat av: Raketen

Hm. Svår fråga.

Gitarren har sex strängar och fem fingrar man kan knäppa med.

Fiolen har fyra strängar och en stråke att dra med.

Vilken av dem ger mer kombinationsmöjligheter?

Ändå är det kanske lättare att spela falskt på fiol.

Allt beror ju på vilken nivå man strävar till.

2011-04-16 @ 10:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0